Figyelemzavar - hiperaktivitás - tanulási zavar - diszharmónia teszt*


Tréning indul 
figyelemzavarral és hiperaktivitással (ADHD) küzdőknek


A teszt kitöltése:
Kérem jelölje 1-5-ig számmal, milyen mértékben igazak önre az alábbi állítások! A teszt csak akkor ad eredményt, ha minden állítást értékelt.

A számok jelentése:
1-egyáltalán nem igaz,   2-nem igaz,   3-többé-kevésbé igaz,   4-igaz,   5-nagyon igaz


Segítség az eredmények értékeléséhez

Figyelemzavar: Hiperaktivitás:
Az enyhe fokú figyelem irányításbeli gyengeség nem jelent még zavart. Inkább álmodozó, vizualizáló típust jelez. Ez lényegében egy gondolkodási típus, amely igen hatékony alkotói megközelítés lehet. Ugyanakkor a szokásosnál nagyobb mértékű szórakozottság, szétszórtság jellemző az ilyen egyénekre. Egyensúly gyakorlatokkal, keleti mozgásművészettel, zsonglőr gyakorlatokkal jól karban tartható a figyelem irányítása.

A jelentős mérvű figyelemirányítási zavar a mindennapi életet nagyon megnehezíti. Érdemes szakemberhez fordulni életvezetési tanácsadás és neurológiai fejlesztés érdekében.
Enyhe fokú hiperaktivitás diszharmónia nélkül még hasznos is lehet, mert azt jelenti, hogy az egyén képes a kontrollra és nagy energiái vannak. Az életvezetésre figyelni kell.

Ha jelentős a hiperaktivitás szintje, az számos konfliktushoz vezethet. A konfliktusokat meg lehet oldani, de ha diszharmóniává alakultak, akkor már a megoldásokat akadályozzák. Érdemes életvezetési tréninget kezdeni. A jelentős hiperaktivitás diszharmóniával olyan szintű nehézségeket jelenthet, amelyek pszichés zavarok kialakulásához vezethetnek. Érdemes a témában járatos pszichiáterhez, pszichológushoz fordulni.
Diszharmónia: Tanulási zavarok:
Az enyhe diszharmónia nem jelent nagy problémát, de jelzi, hogy az egyén teljesítményei nem egészen érik el a képességei szerint adott lehetőségeit, és ez feszültséget okoz a mindennapi életben. Érdemes átgondolni az életvezetésbeli problémákat, és ahol lehet, változtatni.

A jelentős diszharmónia önmagában is sok szenvedést okozhat, de önmagában nem fordul elő. Mindig valamilyen egyéb zavar okozza. A diszharmónia a beilleszkedést megnehezíti, mert az egyén nincsen összhangban sem saját képességeivel, sem a környezeti lehetőségekkel. Ezért fontos szakemberhez fordulni, pszichoterápiát, életvezetési tanácsadást keresni.
Enyhe tanulási zavar csak kisebb gondokat okoz a mindennapi életben, nincs szükség különösebb beavatkozásra, de érdemes tudatosítani, hogy a nehézségek az eltérő gondolkodásból adódnak, és nem képességbeli gyengeségből.

Jelentős tanulási zavarok esetén érdemes szakemberhez fordulni, mert felnőttkorban is lehet kezelni a zavarok okozta problémákat. Nem kell szenvedni. Megtanulhatók azok a technikák, amelyekkel a mindennapi életben fontos teljesítmények növekednek.
Társuló zavarok:
A figyelemzavar és a hiperaktivitás gyakran jár együtt, és a beilleszkedést nagyon megnehezíti a kétféle önirányítási terület gyengesége. Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni a problémák kezelését támogató életvezetési tanácsadás és tréning érdekében.

Ha a figyelemzavar tanulási zavarral társul, a teljesítményzavar valószínűsége megsokszorozódik. A sok kudarc diszharmóniához vezet. Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni életvezetési tanácsadás, tanulási tréning, figyelemfejlesztési technikák elsajátítása érdekében.

A hiperaktivitással együtt járó tanulási zavarok növelik a kudarc és a frusztráció valószínűségét, ezért önértékelési zavarokhoz vezethetnek. Ilyenkor elég valószínű a diszharmónia kialakulása. Érdemes szakemberhez fordulni. Mind a részképességbeli eltérések kompenzációja, kezelése megtanulható, mind a hiperaktivitás okozta életvezetési problémákat meg lehet előzni.

* A teszt dr. Gyarmathy Éva fejlesztése, az ő engedélyével használjuk. Információ: gyarme@mtapi.hu